Team Geomatics tijdens de Sweco Awards

De klant centraal, heel gewoon toch?

Elk jaar worden de Sweco Awards uitgereikt aan medewerkers die een goed voorbeeld zijn, voor de manier waarop Sweco wil werken. Dit keer viel het team Geomatics (van het product dg DIALOG BGT) in de prijzen, vanwege de beste klantfocus. We vroegen aan teamleider Vincent Spijker waarom zij deze prijs ontvingen. En wat vinden klanten eigenlijk van dit team?

Waarom heeft jullie team deze award gewonnen?

“Bij Sweco draait het niet alleen over wat we leveren, het gaat erom hoe we het leveren. De klant staat echt centraal, dat is geen loze belofte. Iedereen bij ons team vindt dat overigens heel gewoon. Daarom was de award echt een verrassing. We hebben deze gewonnen vanwege onze langdurige klantrelaties, hoge klanttevredenheid en de toewijding en expertise van ons team.“

Hoe weten jullie wat klanten van jullie vinden?

“Wij kennen onze klanten echt goed, wij noemen ze eigenlijk ook niet zo. We zijn echt een BGT-community van 150 organisaties. Men kent elkaar, komt uit hetzelfde vakgebied en heeft dezelfde gedrevenheid. De drempel om directe feedback aan ons te geven, is hierdoor heel laag. En dat is ontzettend waardevol.“

“Daarnaast meten we de tevredenheid doorlopend via enquêtes. Die scores zijn erg hoog en vaak worden hierbij verschillende teamleden expliciet bedankt voor hun inzet. Expertise, service en snelheid worden daarbij vaak genoemd. Dat is natuurlijk geweldig.”

“Dat we heel veel langdurige samenwerkingen hebben, zegt natuurlijk ook iets over de tevredenheid. Want in onze markt is er volop concurrentie. We zijn al 35 jaar actief met onze software en er zijn meerdere organisaties die er vanaf het begin bij zijn. Dat vinden wij natuurlijk fantastisch! Onze jaarlijkse klantdagen (Gebruikersdagen) worden door meer dan 160 klanten bezocht en gemiddeld beoordeeld met een 8,3.  De betrokkenheid en waardering is groot. Dat zullen we nooit als vanzelfsprekend ervaren, maar motiveert wel enorm.”

Hoe gaan jullie zorgen dat klanten tevreden blijven?

“Door te blijven ontwikkelen en innoveren. En meer te halen uit de BGT. Bijvoorbeeld door dg DIALOG BGT te gebruiken als basis voor Digital Twins en 3D-(stads)modellen. Afgelopen jaar hebben  o.a. Utrecht, Den Haag en Rotterdam deze stap gezet.”

“En binnenkort lanceren we dg DIALOG Web, onze SaaS-oplossing. Dit gaat veel organisaties ontzorgen op ICT-gebied. En het is echt toekomstbestendig en sluit aan bij ontwikkelingen zoals objectenregistratie3Dcommon ground, en het federatief datastelsel. Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat voornamelijk de tomeloze inzet, de passie voor het werkveld en de drive van ons team er voor zorgt dat klanten tevreden blijven. We zijn echt vakidioten die veel plezier hebben in ons werk, ik hoop dat we dit nog lange tijd met onze community kunnen voortzetten.”