Landschap Gemeente Ommen

Regiegemeente Ommen pioniert door assetmanagement uit te besteden aan Sweco

Wat als je als gemeente zélf geen beheertaken meer uitvoert? Gemeente Ommen doet het: het volledige assetmanagement van de openbare ruimte ligt nu in handen van Sweco. Van assetmanagement tot uitvoering en projecten in de openbare ruimte, met inzet van de eigen softwareproducten Obsurv, GeoWeb en dg DIALOG BGT en Web. Een unicum, want dit gebeurde in Nederland nooit eerder op deze manier.

Uitbesteden waar het kan

Gemeente Ommen kiest ervoor om een regiegemeente te zijn. “Dat betekent: uitbesteden, wat je kunt uitbesteden”, legt Rik Beumer, regisseur openbare ruimte bij gemeente Ommen, uit. “Jarenlang hadden we een ambtelijke samenwerking met gemeente Hardenberg. Aan die samenwerking kwam in 2018 een eind. Hardenberg heeft toen nog 6 jaar het beheer van de openbare ruimte van Ommen op zich genomen. In die tijd hebben wij nagedacht hoe wij dit als Ommen wilden inrichten.”

“Als kleine gemeente heb je beperkte middelen en ben je wat betreft de continuïteit van de bedrijfsvoering kwetsbaar. Door uit te besteden, betaal je alleen voor inzet op het moment dat het nodig is en borg je de continuïteit van de verschillende taken optimaal. Dat is uiteindelijk voordeliger, dan wanneer je verschillende mensen in vaste dienst moet nemen, die niet alle kennis en kunde in huis hebben. Voor het beheer van de openbare ruimte moet je overal een beetje kennis van hebben: 0,1 fte voor het één, 0,2 fte voor het ander. Dat is eigenlijk niet te doen. Daarom besteden wij dit uit. Je maakt dus alleen kosten voor de kennis, die je nodig hebt. Zo maken we ook altijd gebruik van de meest actuele kennis op de markt.”

Een vliegende start

“We zochten een partij die alle kennis en kunde in huis heeft, de laatste ontwikkelingen van de markt kent, weet wat mogelijk is met data en met innovatie een stukje efficiëntie weet te behalen. Dat werd een grote aanbesteding. Sweco kwam op de aspecten, die wij belangrijk vonden als beste uit de bus: een brede kennis vanuit verschillende disciplines, slimme inzet van eigen systemen, vertrouwen in een vliegende start en financiële verantwoording. Om de integrale aanpak van de gehele openbare ruimte te borgen, werkt Sweco samen met Rova die in opdracht van de gemeente Ommen onder andere het meldpunt openbare ruimte en de groentaken uitvoert.”

“Dat Sweco drie eigen softwareproducten in huis heeft, speelde daarin ook een rol”, gaat Rik verder. “Obsurv als integraal beheersysteem, dg DIALOG BGT en Web voor het bijhouden van de BGT en het berichtenverkeer met de BOR, GeoWeb Viewer voor het visualiseren van data. Er hoefden dus geen koppelingen gemaakt te worden met andere leveranciers én Sweco kon alle data op een zorgvuldige en efficiënte manier overpakken van Hardenberg. Dat zorgde voor een vliegende start. De GeoWeb Viewer gebruiken we ook breder in de organisatie, o.a. voor luchtfoto’s Street Smart, WOZ-informatie en KvK-gegevens.”

Unieke samenwerking

Met de expertise en betrokkenheid van verschillende afdelingen zorgt Sweco voor het assetmanagement en de uitvoering van de programmering, zoals het vervangen van oude bruggen of een nieuwe, toekomstbestendige inrichting van pleinen. Sweco stuurt de projecten aan van voorbereiding tot uitvoering en van onderhoud tot beheer. Bij dit proces van programmeren en het maken van uitvoeringsplannen werkt Sweco samen met Rova.

“Dat wij dit als gemeente op deze manier uitbesteden is uniek”, zegt Rik. “In het hele land zie je raamovereenkomsten en losse opdrachten. Wij zetten het volledige onderhoud en beheer van de assets openbare ruimte en de BGT, beheersystemen en de geo-viewer weg bij Sweco. Dat is in Nederland nog nooit eerder op deze manier gedaan, maar wie weet is het – zeker voor kleinere gemeenten – wel de toekomst.

Sweco opereert nu in feite áls gemeente Ommen, samen met Rova voor het kleinonderhoud van wegen, riolering en het totale onderhoud voor groenbeheer. Voor ons is het prettig dat alles onder één dak zit en we dus niet versnipperd voor het assetmanagement, allerlei projecten en software afspraken hoeven te maken met verschillende leveranciers en adviesbureaus. Want ook voor losse projecten kunnen we een-op-een afspraken maken met Sweco voor projectmanagement, bijvoorbeeld voor infrastructurele projecten.”

De vruchten plukken

“Dit jaar – 2025 – is een transitieperiode, waarin we zorgen dat we alle processen op orde krijgen. Het is een jaar van investeren, alles goed neerzetten en daar plukken we dan in de komende vier jaar de vruchten van. Daarin zitten Ommen en Sweco op dezelfde lijn. Als alles gereed is, vervult Sweco de complete beheerdersrol voor de openbare ruimte. En dan heb ik daar geen omkijken meer naar”, besluit Rik.

Contact

Heb je een uitdaging of een andere vraag voor ons over de inrichting of het beheer van de openbare ruimte? Neem dan contact op met een van onze adviseurs om te zien of wij je kunnen ondersteunen met onze dienstverlening of software. Zij denken graag met je mee.

Contact

 

Gerelateerde berichten