Prins Willem-Alexanderbrug richting gemeente Neder-Betuwe

Gemeente Neder-Betuwe: ‘Zelf de controle over onze BGT’

Na de BGT jarenlang te hebben uitbesteed aan een externe partij, vond de gemeente Neder-Betuwe het hoog tijd om zelf een beheersysteem voor de BGT in huis te halen. Sinds februari 2023 is Neder-Betuwe enthousiast gebruiker van dg DIALOG BGT. En extra bijzonder: zonder eigen database. Benieuwd hoe zij dat doen? Wij spraken met Pim Speel, BGT-beheerder bij de gemeente Neder-Betuwe.

Gebruiksvriendelijk, ook zonder GIS-achtergrond

Tot voor kort gaf de gemeente Neder-Betuwe het beheer van de BGT uit handen aan een externe partij. Maar omdat het een heel lang tijdspad wordt als je steeds met externen moet communiceren, gingen zij op zoek naar een BGT-applicatie. ‘Er waren twee softwarepakketten waarvan we onder de indruk waren’, vertelt Pim. ‘dg DIALOG BGT was daar één van. We hebben voor dg DIALOG BGT gekozen, omdat het heel gebruiksvriendelijk is, ook als je geen GIS-achtergrond hebt. De software zit logisch in elkaar, werkt intuïtief en is door iedereen te gebruiken.’

Zelf de controle over de BGT

Inmiddels is Pim groot fan van dg DIALOG BGT. ‘Ik vind het fijn dat de doorlooptijd korter is. Voorheen ging er minimaal een maand overheen, voordat mutaties doorgevoerd waren. Dat is niet erg als het om een mutatielijst van 100 objecten gaat, maar het aanpassen van een adres of een melding doorvoeren hoeft natuurlijk niet zo lang te duren. Dat vind ik ook slordig naar je inwoners toe. Het allergrootste voordeel van dg DIALOG BGT is dat we nu zelf de controle hebben.’

Op naar dg DIALOG Web

Bij bijna alle gebruikers van dg DIALOG BGT draait de software ‘on premise’. Dat betekent dat het beheer ook bij de ICT-afdeling van die organisaties ligt. Voor Neder-Betuwe had dit niet de voorkeur, want daar is de wens om geen Oracle licenties aan te schaffen en te onderhouden. Een belangrijke voorwaarde voor hen was dan ook dat zij de database niet zelf hoefden te hosten. Neder-Betuwe was dus eigenlijk op zoek naar software op het web, met een gehoste database. Doordat de software flexibel is, kon Sweco dg DIALOG BGT ook aanbieden zonder database.

Dat steeds minder gemeenten met Oracle willen werken, is voor Sweco een belangrijke reden om dg DIALOG Web te ontwikkelen. ‘Mede door dat toekomstperspectief zijn we ervoor gegaan’, zegt Pim. ‘Op dit moment doen we nog veel handmatig, zoals de uitwisseling met de LV-BGT en het contact met de BAG en de WOZ. Maar we kijken uit naar dg DIALOG Web. Dan kunnen wij ook over naar het automatisch berichtenverkeer met de Landelijke Voorziening.’ Het zou dus zo maar kunnen dat gemeente Neder-Betuwe straks één van de eerste gebruikers is, die overstapt naar dg DIALOG Web. 

Intern SOR-overleg

Om de BGT, BAG en de WOZ aan elkaar gelijk te houden, heeft de gemeente Neder-Betuwe ook een intern SOR-overleg opgezet. Wekelijks komen de collega’s van de BGT, BAG en de WOZ bij elkaar om specifieke objecten te bespreken. ‘Het werkt eigenlijk heel simpel’, vertelt Pim. ‘De BAG-beheerder haalt bij de omgevingsdienst bouwvergunningen op waar zij iets mee moet. Ik kijk die bestanden na en als de geometrie aangepast moet worden, maak ik vast een schets. Als dat gebeurd is, gaan de objecten het overleg in en kijken we met zijn drieën wat er met het object moet gebeuren.

We streven ernaar dat bouwjaren en oppervlakten overal gelijk worden. En we zitten allemaal op één lijn. Als we vragen krijgen, kunnen we heel makkelijk terugvinden wat we gedaan hebben. Dat helpt enorm om overzicht te houden.’

Meer informatie

Wil je meer weten over dg DIALOG BGT? Of ben je benieuwd naar de ontwikkelingen rondom dg DIALOG Web? Neem dan contact op met een van onze adviseurs. Zij kunnen al je vragen beantwoorden en denken graag met je mee.