Alles begint met data. Want als je datagedreven werkt en dit de basis is voor je begrotingen, dan is het cruciaal dat je data op orde is. En er geen verschillen meer bestaan tussen objecten in de BOR en de BGT. Dat vindt ook gemeente Wierden. Zij hadden tot vorig jaar nog duizenden verschillen tussen de BOR en de BGT. Het werd dan ook de hoogste tijd om deze weg te werken en met een schone lei te beginnen. Hiervoor riepen zij de hulp in van Sweco.
Gemeente Wierden gebruikt naast dg DIALOG BGT ook Obsurv, het beheersysteem van Sweco voor de openbare ruimte. Het idee van de basisregistraties is dat je eenmalig inwint en dit meervoudig gebruikt. Als je dit proces goed op de rit hebt, dan kun je dat actueel houden via het automatisch berichtenverkeer. Maar soms is het lastig om beide registraties synchroon te houden. Bijvoorbeeld als je opgeslokt wordt door alledaagse drukte. Sweco heeft gemeente Wierden geholpen om de beide registraties gelijk te trekken, door de kaart van BOR af te stemmen op de BGT.
Vertrouwen op data
Gemeente Wierden had duizenden objecten, waarbij er een verschil zat tussen BOR en BGT. Een grote werkvoorraad, die voor de beheerders niet meer bij te werken was. Zij hadden simpelweg onvoldoende capaciteit om de mutaties uit het berichtenverkeer te verwerken.
“Alles begint met het op orde hebben van je data”, vertelt Sezgin Apbak, geo-medewerker bij gemeente Wierden. “Wij gebruiken de data van BOR en BGT om onze begroting te onderbouwen, maar je kunt pas vertrouwen op data als het op orde is. Daarom hebben we besloten om gebruik te maken van de kennis van Sweco. Adviseur Gertjan den Hertog heeft een tijdlang één dag per week bij ons op kantoor gewerkt om alle verschillen in Obsurv én in dg DIALOG BGT weg te werken.”
Strippenkaart: “Altijd ondersteuning achter de hand”
Twee jaar geleden ging Nederland gebukt onder grote overlast van de eikenprocessierups. Ook in Wierden. “De tijd van onze collega’s werd daar volledig door opgeslokt”, vertelt Sezgin. “Ze hadden geen tijd om de data op orde te houden, maar wij hadden hier ook geen extra budget voor gereserveerd.”
Omdat data voor de gemeente Wierden prioriteit heeft, hadden zij toch extra ondersteuning nodig. “Zo kwamen we uit bij een strippenkaart. Dat was handig, omdat ik ook niet van te voren wist hoeveel uren of dagen we nodig hadden. Dat is lastig in te schatten voor duizenden objecten. Zo konden we steeds bijsturen en een nieuwe strippenkaart aanschaffen als dat nodig was en waren we niet in één keer een heel groot bedrag kwijt.”
Bang dat de uren niet op zouden komen, was Sezgin niet. “We hebben tussendoor ook wel eens vragen, dus dan kunnen we de uren altijd een andere keer inzetten. Het is fijn om op deze manier te kunnen werken. Zo weten we zeker dat we altijd ondersteuning achter de hand hebben”
Een schone lei
Sezgin is blij dat de registraties van de BGT en de BOR weer synchroon zijn. “Als je eenmaal achterloopt, blijf je achter de feiten aanlopen. Ons beheerpakket bestaat nu weer uit volledig actuele projecten, dus we kunnen met een schone lei verder. Onze data is ons kapitaalgoed en daar moeten we in blijven investeren.”
Meer weten?
Werkt jouw organisatie met dg DIALOG BGT en Obsurv? En hebben jullie ook verschillen tussen beide registraties en zie je door de bomen het bos niet meer om ze weg te werken? Of heb je simpelweg te weinig tijd? Neem dan contact op met een van onze adviseurs. Zij denken graag met je mee.