Knappe knoppen

Knappe knoppen: kopiëren object met offset

Ben jij bekend met élke knop in dg DIALOG BGT? Met meer dan 200 functies en een hele lijst aan menu-items, zijn er vast een paar die je zelfs als doorgewinterde gebruiker nog niet kent. En dat is precies waarom we in de rubriek knappe knoppen elke keer een handige uitleggen. Deze keer aandacht voor de knop ‘Kopiëren object met offset’ op werkbalk ‘Object’.

Voorbeeld kopiëren van een lijnobject met offset. in dg DIALOG BGT
Afbeelding 1 – Kopiëren van een lijnobject met offset.

Offset lijnen

De klassieke toepassing van een offset is het kopiëren van een lijn in verschillende richtingen, op basis van een op te geven afstand. Dit is dan ook de basis van deze functie. Als je een lijn selecteert kan je deze naar links, rechts of beide kopiëren, op basis van de afstand (in meters) die je invult. Wat bijzonder is aan deze knop, is dat je direct kunt aangeven in welke objectcode de nieuwe objecten geplaatst kunnen worden. Wat links en wat rechts is, wordt bepaald door de tekenrichting van het object. Deze kun je controleren als je het object selecteert. Zie je de richtingspijlen niet? Ga naar Instellingen | Gebruikersinstellingen | Overig en zet het vinkje ‘Teken richtingspijlen actief object’ aan.

Voorbeeld gebruikersinstelling voor het tonen van de tekenrichting van een geselecteerd object in dg DIALOG BGT
Afbeelding 2 – Gebruikersinstelling voor het tonen van de tekenrichting van een geselecteerd object.

Offset 3D volume objecten

De knop ‘Kopiëren object met offset’ kun je ook gebruiken bij het maken van volume objecten voor je 3D beheer. Naast het maken van een offset naar links of naar rechts, is er ook een optie om de hoogte te wijzigen. Deze optie kopieert het vlakobject dat je geselecteerd hebt naar de objectcode, die je onderin aangeeft en gebruikt de aangegeven hoogte, om de basis van een volumeobject te maken. Hierbij heb je twee opties voor hoe met de opgegeven afstand omgegaan moet worden. Zo kun je als het ware een plat dak maken, door alle punten van de kopie op dezelfde hoogte te plaatsen (links in onderstaande afbeelding). Het getal dat je invoert wordt letterlijk ingevuld als Z-waarde bij alle punten van het kopievlak. De tweede optie is om een daadwerkelijke offset te maken, door alle punten van het te kopiëren vlak net zo ver naar boven of naar beneden te verplaatsen als opgegeven. Let wel op dat als het grondvlak onbekende hoogtes heeft, dit ook voor de kopie geldt.

Voorbeeld twee volumeobjecten in het 3D venster in dg DIALOG BGT
Afbeelding 3 – Twee volumeobjecten in het 3D venster. Links is gemaakt met de optie ‘Alle punten dezelfde hoogte’ en rechts met de optie ‘Gebruik Z-waarde als offset’.

Als je de 3D-module hebt, kun je met deze functie de kopieën direct naar de objectcode voor een dak- of topvlak plaatsen. Vervolgens kun je het volume afmaken door de objecten aan elkaar te koppelen met de knop ‘3D elementen relateren aan 3D basisobjecten’.

Help pagina

Zoals alle knopjes in dg DIALOG BGT een help-pagina hebben, geldt dat ook voor dit knopje. Zie daarvoor de help-pagina voor ‘Kopiëren object met offset’.

Wil jij meer weten over een knop?

Heb jij ook een vraag over het nut en de noodzaak van een knopje? Laat het ons weten. We leggen de functie en werking graag aan je uit. En wie weet, promoveren we jouw vraag tot het volgende item in de rubriek: ‘Knappe knoppen’.