Maaiwerkzaamheden langs de weg

Provincie Fryslân organiseert maaibeheer met behulp van dg DIALOG BGT

Ecologisch en gedifferentieerd maaibeheer wordt steeds belangrijker. Ook bij de provincie Fryslân. Om de specifieke maairegimes efficiënter te organiseren, samen met de aannemers die het maaiwerk uitvoeren, wilde de organisatie graag het traditionele papieren bestek aanvullen met verbeterde grafische kaarten. Door handig gebruik te maken van dg DIALOG BGT en de BGT-basiskaart is een praktische oplossing ontwikkeld. Hoe dat werkt? Daarover vertellen Kees de Vries (landmeter) en Hendrik Talsma (themaregisseur wegen), beiden werkzaam bij de provincie Fryslân.

Gedifferentieerd maaibeheer

“Als je denkt aan zo’n 15 jaar geleden, dan maaiden we de bermen langs onze provinciale wegen gewoon in één keer”, legt Hendrik uit. “Dat gebeurde een aantal keer per jaar. Nu is het anders. We letten veel meer op biodiversiteit, en veel bermstroken laten we juist langere tijd ongemaaid, zodat planten, kruiden en insecten de kans krijgen om te groeien.”

Dit ecologische maaibeheer is goed voor de natuur. Maar om de verkeersveiligheid, bijvoorbeeld bij kruispunten en rotondes, te waarborgen, moet er op dat soort locaties juist vaker worden gemaaid. Hendrik: “De zichthoeken moeten vaker worden gemaaid dan bijvoorbeeld een talud langs een doorgaande weg.”

Schermvoorbeeld van de BOR-laag in dg DIALOG BGT bij provincie Fryslân.

28 maairegimes

De provincie Fryslân hanteert momenteel 28 maairegimes voor verschillende soorten plekken, zoals carpoolplaatsen, rotondes, buitenbermen, bloemrijke bermen en taluds. Sommige plekken worden één keer per jaar gemaaid, andere bijna maandelijks. Alles wordt in één keer uitbesteed.

Het maaiwerk voor de bermen wordt vrijwel volledig uitbesteed aan aannemers. En om het maaiwerk voor die aannemers zo goed mogelijk te specificeren, had provincie Fryslân al langere tijd de wens om de maaivlakken niet meer alleen via het traditionele papieren bestek door te geven aan hun aannemers, maar ook met verbeterde grafische kaarten. De provincie gebruikte al grafische kaarten met de bermvlakken, maar nu zijn deze veel specifieker geworden met alle maairegimes.

Alle kaartinformatie uit één actuele bron

Kees vertelt: “We zijn ooit in deelprojecten begonnen kaartmateriaal te maken. We hebben toen rotondes en overhoeken ingetekend, anderhalve meterstroken ook. Maar die informatie kwam steeds uit verschillende bronbestanden en was na een tijd niet meer actueel. Hoe mooi zou het zijn als alles uit één en dezelfde bron zou komen, altijd actueel?”

Dat de BGT die ene bron zou worden, was voor Kees en Hendrik een voor de hand liggende zaak. “Ons BOR-pakket is geen tekenpakket, dus daarin houden we geen kaarten bij”, legt Kees uit. “Maar onze BGT is actueel en blijft ook actueel. Bovendien hebben we er ook goed zicht op, want als er ergens een project wordt uitgevoerd, dan zijn wij degenen die de nieuwe revisie meten en de BGT aanpassen.”

BOR-laag in de BGT

De groenvlakken uit de BGT zijn gekopieerd naar een speciale BOR-laag in de BGT. En daarin zijn alle maairegimes ingetekend. “Maar de vlakken van die 28 maairegimes komen natuurlijk niet altijd overeen met de groenvlakken in de officiële BGT-indeling”, merkt Kees op. “Soms zijn de afspraken zo dat wij ook stukken berm maaien waarvan de gemeente bronhouder is. Als wij dat soort bermvlakken in de BGT zouden splitsen op basis van ons maaibeheer, dan voegt de gemeente die op een later moment weer samen. Voor hen is het immers in beide gevallen gewoon een bermvlak, en bovendien ook een vlak waarvan zij zelf bronhouder zijn.”

Het één op één overnemen van de bermen uit de BGT werkte dus niet. Maar wat wel werkte, was het overnemen van de BGT-bermvlakken in een aparte BOR-laag. Deze BOR-laag wordt vervolgens niet automatisch gesynchroniseerd met de landelijke BGT en kan alleen door medewerkers van de provincie zelf worden gemuteerd.

Betere afstemming en efficiëntie

In deze databaselaag kan de provincie haar 28 maairegimes intekenen. Ieder maairegime heeft een eigen codering, waardoor de administratieve werkzaamheden overzichtelijk en beperkt blijven. De kaartinformatie wordt met shapefiles geëxporteerd naar het BOR-systeem van de provincie. En doordat Kees en zijn collega’s zelf de BGT bijhouden, kunnen zij de BOR-laag aanpassen op de momenten dat dat nodig is.

Hendrik voegt toe: “En als de grafische kaarten dan eenmaal in ons BOR-pakket staan, dan is het voor de aannemers weer heel makkelijk. Zij hebben namelijk voor de duur van hun opdrachten toegang tot ons BOR-pakket. Ook in hun maaiwagens en tractors hebben zij het systeem bij zich. Ze weten dus altijd op welke plek ze hoe vaak moeten maaien.”

Maaimachines van provincie Fryslân aan het werk.

Toekomstige toepassingen

De provincie Fryslân beheert momenteel de bermen langs 550 km provinciale weg met behulp van deze methode. Op termijn wil de provincie ook andere objecten in haar BOR-laag onderbrengen, zoals kolken, putten, verkeerslichten, faunarasters, duikers en vangrail. Kees legt uit: “Door de afzonderlijke BOR-laag te creëren, kunnen we dat nu mooi zelf bijhouden en geheel naar ons eigen werkproces indelen.”

Conclusie

De provincie Fryslân heeft met succes dg DIALOG BGT en de BGT-basiskaart weten te gebruiken om haar maaibeheer efficiënter te organiseren. Door de aanvulling van het papieren bestek met de verbeterde en veel specifiekere grafische kaarten, is er betere afstemming en efficiëntie bereikt tussen de provincie als opdrachtgever en de aannemers die het gefaseerde en gedifferentieerde snoeiwerk moeten uitvoeren. Op deze manier is er meer ruimte voor biodiversiteit terwijl de verkeersveiligheid gewaarborgd blijft. In de toekomst wil de provincie deze methode ook toepassen op andere objecten in de openbare ruimte.

Meer weten?

Is bovenstaande oplossing misschien ook interessant voor jouw organisatie? Of vraag je je af of er meer van dit soort toepassingen mogelijk zijn met dg DIALOG BGT? Neem vrijblijvend contact op met een van onze adviseurs. Zij kunnen al je vragen beantwoorden en denken graag met je mee.

Contact