Op dit moment werkt bijna iedereen vanuit huis en mijden we sociale contacten en activiteiten. Hoewel het lang niet altijd leuk is, pakken veel mensen juist nu klusjes op die anders blijven liggen. Bijvoorbeeld onderhoud aan de eigen woning. Of meer werk gerelateerd: onderhoud aan de BGT. Want veel organisaties hebben juist nu de tijd om de BGT flink onder handen te nemen, iets waar zij normaal gesproken minder snel aan toekomen. Heb jij ook eindelijk tijd voor de BGT? Wij hebben wat tips voor het opruimen.
Hulpmiddelen bij het opruimen
Bij het klussen aan je woning heb je gereedschap nodig. Ook voor het opruimen van de BGT zijn hulpmiddelen beschikbaar. Eén van die hulpmiddelen is de kwaliteitsmonitor van het SVB-BGT over de data-kwaliteit van de BGT, die afgelopen week weer is bijgewerkt met actuele gegevens. Daarnaast is er het handige BGT kwaliteitsdashboard voor bronhouders van het Kadaster.
Met deze 2 tools geven SVB-BGT en het Kadaster gedetailleerd inzicht in mogelijke tekortkomingen in de BGT. Dit doen zij per bronhouder. Het Kadaster kijkt vooral naar BAG-BGT-aspecten, zoals panden, huisnummers en straatnamen. Het SVB-BGT kijkt vooral naar de overige objecten. Wij adviseren dus om deze tools beiden in te zetten, omdat ze elkaar mooi aanvullen in het klussen aan de BGT.
SSC De Kempen ruimt op
Een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd, zo luidt het gezegde. En dat zou zeker ook voor de BGT kunnen gelden. SSC De Kempen pakte dit moment in ieder geval aan om eens gronding op te ruimen en zette daarbij de genoemde tools in. Peter Duijve, Teamcoördinator (Geo)gegevensbeheer bij het SSC De Kempen, zegt er het volgende over:
“Na de implementatie van dg DIALOG BGT eind 2019, hebben we eerst met de hulp van Sweco alle transitieobjecten in onze BGT opgelost. Nu is de tijd aangebroken om iets te doen aan achterstallig onderhoud van de BGT. Het SVB-BGT levert hiervoor mooie rapportages, die door Sweco zijn omgezet in een duidelijke werkvoorraad. Dat werkt erg efficiënt en daar kunnen wij in deze periode, terwijl iedereen thuis werkt, goed mee aan de slag.”
Op de afbeelding zie je een voorbeeld uit het SVB-BGT dashboard van SSC De Kempen. De stippen vertegenwoordigen een melding uit het dashboard, de kleur geeft aan wat voor soort melding het is. Een klik op zo’n stip in het dashboard geeft een toelichting op de melding.
Kwaliteitsdashboards inzetten: zo doe je dat
Hoe zet je deze tools nou handig in bij het opruimen van de BGT? De opmerkingen uit de 2 dashboards zijn prima bruikbaar in dg DIALOG BGT. Je kunt ze op basis van het Lokaal-ID eenvoudig terugvinden via de navigatietoolbar. Ook kun je een shapefile uit het dashboard van het SVB-BGT importeren in dg DIALOG BGT, om alle meldingen rondom een thema in één keer te zien. Nog handiger wordt het als je alle meldingen samenvoegt. Voor SSC De Kempen hebben wij alle meldingen samengevoegd en als werkvoorraad in de database opgeslagen.
Meldingen (laten) samenvoegen
Ter verduidelijking twee voorbeelden uit het overzichtsdashboard van SVB-BGT, en hoe je deze kunt oplossen voor de BGT:
- Bij een bronhouder staat een flink aantal objecten genoemd bij de melding ‘overbruggingsdeel_zonder_bovenliggend_object’. Per object staat een lokaal-ID genoemd. Je kunt deze Lokaal-ID’s nu 1 voor 1 opzoeken en het probleem zo oplossen. Maar zeker bij grotere aantallen is het handig als er in één keer inzichtelijk wordt gemaakt waar al die probleemobjecten liggen. Vaak concentreren problemen zich in een aantal gebieden. Zo kunnen ze dus sneller en in samenhang worden opgelost.
- Een andere organisatie heeft als opmerking ruim 500 ‘smalle stroken’. Ook deze kun je handmatig opzoeken, efficiënter is om ook hierbij alles in één keer inzichtelijk te maken.
Als je aan de slag wilt met deze meldingen, kunnen wij je helpen om deze eenvoudig en in samenhang inzichtelijk te maken voor jouw organisatie.
Creatieve manieren van ondersteuning
Omdat ook wij volledig digitaal werken, is er extra tijd om slim gebruik van dg DIALOG BGT verder uit te breiden. De hierboven beschreven toepassingen zijn daar een voorbeeld van. Ook bieden we op creatieve manieren ondersteuning aan gebruikers, bijvoorbeeld met video-bellen en efficiënte ondersteuning op afstand. Er worden op dit moment zelfs al korte cursussen via het video-bellen verzorgd. Zodat iedereen ook nu het werk met dg DIALOG BGT goed kan voortzetten.
Neem contact met ons op
Denk je dat het inzetten van de dashboards jou kan helpen bij het opruimen van de BGT? Denk aan een werkvoorraad genereren van alle type meldingen uit de genoemde dashboards, zodat je gebiedsgewijs alle meldingen kunt langsgaan. Of ondersteuning met tijdelijke licenties om het thuiswerken op een privé-pc eenvoudiger te maken. Of heb je andere ondersteuning nodig bij het werken met dg DIALOG BGT? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag verder.