Sinds ruim twee maanden werken we grotendeels vanuit huis, maar dit is zeker geen reden om stil te zitten. Dat vindt ook de gemeente Staphorst. Toen de implementatie van dg DIALOG BGT niet op locatie kon plaatsvinden, was de keuze om dit online door te laten gaan snel gemaakt. Hans Jansen, BGT- beheerder bij de gemeente Staphorst: “Hoe sneller wij met dg DIALOG BGT aan de slag konden, hoe beter. Daarom hebben we ervoor gekozen om de implementatie digitaal te doen.” Benieuwd hoe dit in zijn werk gaat en wat de ervaringen zijn van de gemeente Staphorst?
Staphorst kiest voor dg DIALOG BGT
Tot vorig jaar had de gemeente Staphorst het beheer van de BGT uitbesteed. “Maar Staphorst is een doe-gemeente”, vertelt Josette Troost, GEO-beheerder bij de gemeente Staphorst. “Daarom is er een nieuw GEO-team opgezet en hebben we besloten om de BGT zelf te gaan beheren”.
“Door de demosessie kregen we veel vertrouwen in dg DIALOG BGT”, vult Hans Jansen haar aan. “Sweco heeft ontzettend veel vakinhoudelijke kennis in huis. En dat is prettig als je met zo’n pakket gaat werken. In eerste instantie gaan we dg DIALOG BGT gebruiken voor het synchroon houden van de BGT met de Landelijke Voorziening en voor de koppeling met de BAG. We hopen dat alle basisregistraties zo samenkomen en dat we met een eenmalige inwinning meervoudig gebruik creëren. Door de BGT centraal te stellen als topografische bron, kunnen andere basisregistraties daar gebruik van maken.”
Een digitale implementatie? Zo werkt het!
Een implementatie van dg DIALOG BGT bestaat altijd uit de installatie van dg DIALOG BGT, het vullen van de database, de inrichting van de applicatie, een cursus en consultancy. Bij de gemeente Staphorst gebeurt dit nu allemaal digitaal: “De implementatie van dg DIALOG BGT stond al gepland”, zegt Hans Jansen. “En omdat wij zo snel mogelijk met dg DIALOG BGT aan de slag willen, vonden wij dit een goede oplossing”
Om de installatie van de software en het vullen van de database efficiënt te laten verlopen, heeft Sweco tijdelijk een extra licentie beschikbaar gesteld. Zo kon de applicatie ook op de server gebruikt worden om de database te laden. Op die manier is de afstand tussen de bron en de bestemming van de data heel klein, waardoor de data snel ingeladen kon worden. De cursus heeft vervolgens plaatsgevonden met behulp van programma’s als GoToMeeting en Teamviewer. Teamviewer maakt het bijvoorbeeld mogelijk om een laptop op afstand over te nemen. En door het scherm te delen, kunnen tóch demonstraties gegeven worden.
Om de cursus wel voor iedereen behapbaar te houden is gekozen voor online sessies van 2 tot 3 uur. “Dit bevalt heel goed”, zegt Hans Jansen . “Er zit een aantal dagen tussen iedere sessie en dat biedt de mogelijkheid om tussendoor te oefenen en bij de volgende sessie vragen te stellen. Het heeft dus ook zeker voordelen om de cursus op deze manier te volgen.”
“Alsof Sweco nooit anders gedaan heeft”
Zowel Hans Jansen als Josette Troost zijn enorm te spreken over de digitale implementatie van dg DIALOG BGT. Josette Troost: “De digitale implementatie verliep heel goed en gestructureerd. We kregen steeds updates toegestuurd, zodat alle betrokkenen op de hoogte waren van de vorderingen. Hans Jansen is het met haar eens: “Het ging zo soepel dat het lijkt alsof Sweco nooit anders gedaan heeft.”
Op de vraag of zij iets missen nu de implementatie van dg DIALOG BGT online plaatsvindt, antwoorden Hans Jansen en Josette Troost eensgezind: “Ja, het taartmoment. Anders hadden we met elkaar gevierd dat de implementatie voltooid was. Misschien bestellen we nu alsnog gebak en kunnen we dat met zijn allen digitaal opeten.”
Meer informatie
Ben jij benieuwd of we jouw organisatie ook kunnen helpen met een digitale implementatie van dg DIALOG BGT? Of heb je andere vragen waarbij we jou op afstand kunnen helpen? Neem dan contact op met een van onze adviseurs. Wij staan voor je klaar!