Tip voor gebruikers: maak persoonlijke eHerkenning aan voor Mijn Kadaster

Voor sommige functies binnen dg DIALOG BGT heb je toegang nodig tot het Kadaster. Bijvoorbeeld de API voor het bevragen van de BAG. Binnenkort kun je alleen nog inloggen op Mijn Kadaster via de nieuwe eHerkenning. Voor een goede werking van dg DIALOG BGT is het dus handig om deze eHerkenning alvast aan te maken. De nieuwe werkwijze gaat in per 23 september 2020 en valt onder de Wet Digitale Overheid.

Veilig en eenvoudig inloggen

De nieuwe Wet Digitale Overheid heeft als doel het regelen van veilig en betrouwbaar kunnen inloggen voor Nederlandse burgers en bedrijven bij de (semi-)overheid. Voor bedrijven is hiervoor eHerkenning ingevoerd. Met eHerkenning organiseren zij alle online zaken met de overheid, net zoals burgers dat met het persoonlijke DigiD doen. eHerkenning is ook persoonsgebonden en zorgt op die manier voor meer veiligheid.

eHerkenning voor overheidsmedewerkers

Voor bedrijven en overheidsmedewerkers zijn de diensten onder Mijn Kadaster vanaf het ingaan van de wet dan ook alleen nog toegankelijk via eHerkenning. Overheidsmedewerkers die gebruik maken van die diensten, treden namelijk op als klant. En in die rol ben je gebonden aan de eHerkenning. In het rapport van VNG Realisatie met tips voor gemeenten kun je meer lezen over deze nieuwe eHerkenning.

Mijn Kadaster en dg DIALOG BGT

Als je de BGT beheert met dg DIALOG BGT maak je waarschijnlijk regelmatig gebruik van de diensten van Mijn Kadaster. Bij het plaatsen van nummeraanduidingreeksen en openbareruimtelabels, maakt dg DIALOG BGT namelijk gebruik van een API voor het bevragen van de BAG. Deze API is alleen toegankelijk via Mijn Kadaster. Deze functionaliteit wordt vooral door gemeenten gebruikt, maar soms ook door dienstverleners.

Voor de volgende diensten is geen toegang tot Mijn Kadaster via eHerkenning nodig:

  • de BAG-raadpleeglaag (WFS BAG)
  • het toekennen van een BAG-ID aan een pand

Regel de eHerkenning op tijd

Op dit moment kun je nog met de bestaande gegevens (gebruikersnaam en wachtwoord) inloggen op Mijn Kadaster. De inlogpagina van Mijn Kadaster ziet er wel al anders uit, met extra knoppen voor het inloggen met eHerkenning. Zodra de Wet Digitale Overheid ingaat, is op de oude manier inloggen niet meer mogelijk. Alle informatie over het aanvragen en gebruik van eHerkenning voor Mijn Kadaster is te vinden via de website van het kadaster.

Meer informatie

Voor meer informatie over eHerkenning kun je terecht bij je contactpersoon bij het Kadaster. Of neem contact op met ons, voor vragen over deze en andere onderwerpen. We helpen je graag verder.